Mellanmål eller Extramål?

Vi är ju många som gärna ger lite frukt som mellanmål. Kanske en mosad banan eller att man köpt en färdig fruktpuré?
Det kan ju också vara så att du ska väga ditt barn extra hos BVC och fått instruktioner på att lägga till mer matfett vid varje matning.

Ett tips är att ge ett ägg. Ägg innehåller ju bra mängder av protein, energi och järn. Så om du mosar ett kokt ägg kan dessutom lägga i en klick smör och lite grädde för at öka energimängden. Perfekt tillskott för ett aktivt barn som rör sig mycket.

Visste du att ett ägg innehåller 75 kilokalorier (kcal) och 50 mg av Omega-3 fettsyran DHA vilket ger mycket näring och inga tomma kalorier? Dessutom innehåller ägg viktiga mineraler som kalcium, jod, magnesium, kalium, fosfor och selen tillsammans med hela dagsbehovet (för en vuxen) av vitaminen B12. Läs mer fakta om ägg på Trillians hörna.

Fruktpuréer är ju också väldigt enkla att göra. Bara släng ihop de frukter du vill blanda och kör med stavmixern. Enkelt, billigt och gott. Personliga favoriter är fryst mango blandat med banan eller jordgubbar och hallon.

En reaktion på “Mellanmål eller Extramål?

  1. Hej!
    Underbar sida! Ägg är verkligen något som är toppen som snabbfrukost <3
    Som oftast har man inte mycket tid när man är ensam hemma med lillen och ska iväg på stan eller likn. under dagen. Jag vill gärna ta med egenlagad mat t.ex. från middagen från föregående dag så att han får en bra lunch. Hur sjutton ska jag gå tillväga? Hur förvarar jag maten bäst? Speciellt nu när det är vår o börjar bli varmt vill man ju inte gärna ha en pasta bolognese liggandes i väskan i 4 timmar. Alla goda råd tas tacksamt emot.
    /Nanne

Lämna ett svar till Nanne Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Connect with Facebook

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>